Ontstaan
Het ontstaan van het kaartspel
Het spel is ontworpen in 1994 door Richard Garfield (ook de bedenker van 's werelds meest bekende en uitgebreide verzamelkaartspel 'Magic: the Gathering'), en het werd oorspronkelijk uitgegeven door Wizards of the Coast. Als tweede kaartspel dat aan het brein van Garfield ontsproot, moest het bewijzen dat verzamelkaartspellen net zo divers konden zijn als reguliere bordspellen. Het was tevens bedoeld als spel voor meerdere spelers (drie of meer; Magic: the Gathering is van oorsprong een twee-speler kaartspel).
In 1995 werd de naam veranderd van 'Jyhad' naar 'Vampire: the Eternal Struggle', om het aantrekkelijker te maken voor een breed publiek, en om zich te distantiƫren van de Islamitische term 'Jihad'.
Na het uitbrengen van diverse uitbreidingen voor het spel, besloot Wizards of the Coast in 1996 het spel niet meer uit te geven. In het jaar 2000 besloot White Wolf het spel op te pikken en weer te gaan ontwikkelen. Vele uitbreidingen volgden, tot White Wolf aankondigde dat de productie van V:tES zou stoppen op 10 september 2010.
White Wolf was intussen opgekocht door CCP, een bedrijf uit Ijsland dat vooral bekend is als ontwikkelaar van Eve Online, een multiplayer online computerspel. Dit omdat CCP graag een computerspel wil maken in de door White Wolf bedachte World of Darkness setting.
Als ontwikkelaar van computerspellen zag CCP geen brood meer in het ontwikkelen en uitgeven van het kaartspel V:tES.
Op dit moment is V:tES dus een spel dat officieel niet meer verkrijgbaar is. Diverse webwinkels hebben nog kaarten op voorraad, en via sites als eBay kun je nog bijna alle kaarten verkrijgen.